Klaipėdos rajonas
Klaipėdos rajonas, vakariniu kraštu atsirėmęs į Kuršmares, yra 133, 6 tūkst. tūkst. ha dydžio. Istoriniu požiūriu tai turtinga teritorija, kurioje prie Didžiosios Lietuvos teritorijos prigludęs etnokultūriškai savitas Klaipėdos kraštas. Vaizdingą kraštovaizdį kuria ne tik jūros pakrantė su Regioninio parko teritorija, kuriame – keli draustiniai, daug gamtos paminklų (Olando Kepurė, senovinės jūros Litorinos kranto liekanos), bet ir nemažai upių, iš kurių didžiausios – Minija, Veiviržas bei ežerai – Kalotės, Kapstato ir Placio. Klaipėdos rajonas turtingas gamtiniais ištekliais: nafta, mediena, durpėmis, žvyru. Rajone yra 11 seniūnijų, 2011 m. duomenimis, – 49 637 gyventojai.
ABLINGA (Klaipėdos r.) yra 4 km nuo Endriejavo, prie kelio į Kulius. Ant Žvaginių piliakalnio pastatytas medžio skulptūrų ansamblis, skirtas nacių 1941 m. birželio 23 d. sušaudytiems 42 Ablingos ir gretimo Žvaginių kaimo gyventojams. Ąžuolo skulptūrų ansamblį 1972 m. vasarąkūrė tautodailininkai, suvažiavę iš visos Lietuvos. Skirtingo stiliaus ir išraiškos skulptūras vienija bendra idėja – protestas prieš smurtą, tautos nemirtingumas. Alfonso Šiaulyčio pastangomis 1985 m. atstatytas Dievo Motinos lurdas, kuriame vyksta religiniai kaimo aukų minėjimai. Ablinga – senas kaimas, žinomas nuo XVI a. Pastaraisiais metais Ablingos apylinkėse atsirado naujų peizažo detalių – naftos siurbimo bokštų. Čia išžvalgytas lietuviškos naftos telkinys.
AGLUONĖNAI – buvęs tipiškas Mažosios Lietuvos kaimas. Senoje sodyboje įrengta etnografinė ekspozicija, kurioje surinkti senieji lietuvininkų krašto – Mažosios Lietuvos – buities įrankiai. Mažosios Lietuvos terminas pirmą kartą pavartotas 1526 m. Simono Grunau „Prūsijos istorijoje“. Tai vadinamųjų lietuvininkų gyventos teritorijos – tuometės Klaipėdos, Šilutės, Tilžės, Gumbinės, Pilkalnio, Ragainės, Įsruties, Stalupėnų, Geldupės, Labguvos apskritys. Tai kryžiuočių XIII a. užkariautos teritorijos, iki XX a. pr. valdytos vokiečių. Gyvendami nepalankioje tautinėje aplinkoje (ilgus amžius buvo vokietinami), lietuvininkai išlaikė savo kalbą, papročius, prisidėjo prie lietuviškos raštijos puoselėjimo. 1547 m. Karaliaučiuje Martynas Mažvydas, vėliau kunigavęs Ragainėje, išleido pirmąją lietuvišką knygą „Katekizmą“. Kai XIX a. carinės Rusijos valdomoje Lietuvoje uždrausta lietuviška spauda, lietuviškos knygos, laikraščiai buvo spausdinami lietuvininkų krašte ir slapta gabenami į didžiąją Lietuvą. Tad šis kraštas yra daug nusipelnęs mūsų kultūrai. Agluonėnai – labai senas kaimas. Pirmą kartą Agluonėnai paminėti 1540 m. Klaipėdos valsčiaus gyventojų mokesčių knygoje. 1736 m. įsteigta mokykla. Nuo XIX a. vidurio – valsčiaus centras. Jau tuo metu čia veikė garo ir vėjo malūnai, lentpjūvė. Apie 1864 m. atidaryta pašto agentūra, 1882 m. – telegrafas, po 20 metų įrengtas telefonas. Netoliese – Agluonėnų karčema, Čepų kaimo turizmo sodyba. Tai šiam kraštui būdingas fachverko stiliaus statinys (karkasinė konstrukcija). Čia galima ir pasivaišinti, ir kaimiškoje pirtyje išsivanoti, ir apsinakvoti. Prie sodybos yra buv. vėjo malūno dalių ekspozicija. Malūną numatoma atstatyti. Monotonišką pajūrio lygumos peizažą paįvairina kaimo pakraščiu tekanti Agluonos upelė (Minijos intakas). Prie jos pasodintas Lietuvininkų ąžuolynas, ant supilto kalnelio pastatytas Gediminaičių stulpų paminklas–aukuras (skulpt. J. Mickevičius), skirtas gyvenvietės 450-mečiui ir 1990 m. atkurtai Lietuvos nepriklausomybei. Viena iš hipotezių teigia, kad prie Agluonėnų, Kantvainių kaime, – klasikinės vokiečių filosofijos pradininko Imanuelio Kanto (1724–1804) šaknys. Kantvainiuose gyvenęs Richardas Kantas, filosofo prosenis, kurio tėvai buvo atsikėlę iš Kuršo. Richardas nemokėjo vokiškai. I. Kanto senelis buvo balnius Klaipėdoje, o filosofo tėvas tuo amatu vertėsi Karaliaučiuje, kur gimė būsimasis filosofas.
BALSĖNAI – nedidelė gyvenvietė Veiviržėnų pašonėje. Iš čia kilęs Lietuvos 1918 m. Nepriklausomybės akto signataras Jurgis Šaulys (1879–1948). Jo gimtosios sodybos vietoje pastatytas stogastulpis (medžio skulpt. Vytautas Savickis). Jurgis Šaulys spaudos draudimo metais platino lietuvišką spaudą, redagavo „Varpą“, „Ūkininką“, „Lietuvos žinias“. 1912 m. baigė Berno universitetą ir įgijo filosofijos daktaro laipsnį. Buvo Lietuvos Tarybos generalinis sekretorius. Nepriklausomos Lietuvos laikais dirbo diplomatinį darbą Vokietijoje, Šveicarijoje, Italijoje, Vatikane, Lenkijoje. Nuo 1939 m. gyveno Šveicarijoje, palaidotas Lugane. Buvo vienas iš Lietuvos demokratų partijos kūrėjų. Balsėnai – Lietuvos 1990 m. Nepriklausomybės akto signataro prof. dr. Kazimiero Antanavičiaus (1937–1998) gimtinė. Sodybos vieta pažymėta kryžiumi.
DARIUS. Kaimas taip pavadintas 1934 m. Ankstesnis pavadinimas – Rubiškės. Lakūno Stepono Dariaus (1896–1933) gimtinė. 1907 m. jis su šeima išvyko į JAV. Ten baigė technikos mokyklą, lankė koledžą. 1917 m. sutrumpino tėvo Jucevičiaus-Darašiaus pavardę, kaip daugelis lietuvių, atsidūrę už Atlanto, ir tapo Dariumi. Tarnavo JAV kariuomenėje, dalyvavo mūšiuose Prancūzijoje. 1920 m. grįžo į Lietuvą, baigė Karo mokyklą ir pradėjo skraidyti. Nuo 1927 m. – aviacijos kapitonas. S. Darius – vienas iš sporto sąjūdžio organizatorių Lietuvoje. Vadovavo Lietuvos fizinio lavinimo sąjungai, organizavo pirmąsias futbolo, krepšinio, beisbolo komandas. 1927 m. vėl išvyko į JAV, puoselėdamas sumanymą lėktuvu perskristi Atlantą. Dirbdamas civilinėje aviacijoje, rinko lėšas lėktuvui. Rado bendramintį Stasį Girėną ir abu, padedami tautiečių, nusipirko lėktuvą skrydžiui iš Niujorko į Kauną. 1933 m. liepos 15-osios rytą S. Darius ir S. Girėnas savąja „Lituanica“ išskrido iš Niujorko. Minios žmonių jų laukė Kauno oro uoste, bet nesulaukė. Lakūnai sėkmingai perskridoAtlantą. Tuo laiku tai buvo žygdarbis. Tačiau „Lituanica“ dėl iki šiol neaiškių priežasčių liepos 17 d. 0 val. 36 min. nukrito tuometės Vokietijos teritorijoje. Galėjo tai įvyktidėl audros, sugedus motorui, galėjo lėktuvą pašauti nacių zenitinė artilerija. Gimtasis S. Dariaus namas iki mūsų dienų neišliko. Jis atstatytas. Drąsaus lakūno garbei supiltas Šlovės kalnelis. Pastatytas ąžuolo koplytstulpis (tautod. Vytautas Savickis). Šlovės kalnelis supiltas dar sovietmečiu, 1969 m., slapta, per vieną naktį, kaip kokioje pasakoje. Bet ta pasaka grėsminga. Tais laikais minėti ir didžiuotis S. Dariumi ir S. Girėnu buvo draudžiama… Šlovės kalnelį žmonės supylė prisidengę Pergalės dienos talka. Paskui ne vieną talkininką apklausė KGB… Atgimimo pradžioje į mūsų drąsiųjų lakūnų transatlantinio skrydžio minėjimus susirinkdavo tūkstančiai žmonių. Dabar tokios patriotinės bangos atslūgo. Bet kasmet muziejų S. Dariaus gimtinėje aplanko maždaug 2 tūkst. žmonių. 2006 m. šalia sodybos įrengta lėktuvo „Lituanica“ kompaso paminklinė 7 m skersmens plokštė iš granito ir lauko akmens.
DOVILAI – miestelis dešiniajame Minijos krante. Vietovardis kildinamas nuo asmenvardžio Dovilas, – šeimos, kuri gal pirmoji čia įsikūrė. Dovilų pilis minima 1304 ir 1313 m. Akmeninė, smailiu bokštu evangelikų liuteronų bažnyčia pastatyta 1860 m. Už 2 km į pietvakarius nuo miestelio, tame pat dešiniajame Minijos krante, yra piliakalnis, Pilutės kalnu ar Muškalniu vadinamas. Pasakojamos kraupios istorijos apie tos vietos vaiduoklius – tris kunigaikštytes ir žirgą be galvos...
DREVERNA nusidriekusi palei Kuršių marias. Ties kaimu į marias įsilieja upelė Dreverna. Tai kadaise į marias tekėjusios Minijos deltos atšaka. Šiaurės rytų pakraščiu eina Klaipėdos kanalas. Jis iškastas 1863–1873 m., kad laivai iš Nemuno galėtų pasiektiKlaipėdą neįplaukdami į Kuršių marias, kuriose dažnai siaučiančios audros buvo pavojingos anų laikų upių laivams. Kol Klaipėdos kraštas priklausė
Vokietijai, kanalas buvo vadinamas Karaliaus Vilhelmo vardu. Jo ilgis – 24 km, plotis – apie 30 m. Kanalas jungia Minijos upę su Kuršių mariomis, į kurias „įplaukia“ jau Klaipėdoje. Kanalą kastuvais iškasė prancūzai karo belaisviai. Daug jų žuvo. Kanalo žiotyse, Klaipėdoje, ties keliu į tarptautinę perkėlą, jiems pastatytas paminklas. Dreverna – žvejų gyvenvietė, žinoma jau XIII a. Ji XVII–XVIII a. garsėjo dideliais žuvų turgumis. Pirmoji mokykla įsteigta 1798 m. 2010 m. rekonstruotoje Jono Gižo etnografinėje sodyboje įkurti Gargždų krašto muziejus ir Turizmo informacijos centro filialai. 2014 m. Drevernoje pastatytas senovinis kuršių laivas „Dreverna“, kuriuo rengiamos edukacinės išvykos, ekspedicijos ir pramoginiai pasiplaukiojimai.
2015 m. Drevernoje prie pat marių pastatytas apžvalgos bokštas.
ENDRIEJAVAS – miestelis prie senojo Žemaičių plento, šalia Kapstato ežero. Žemaičių plentas čia kerta kalvų ruožą – Endriejavo kalvagūbrį, kuris skiria Pajūrio žemumą nuo Rietavo lygumos. Tas kalvagūbris – pirmoji aukštesnė kliūtis nuo jūros slenkančioms oro masėms. Dažnai tai būna gamtinė riba tarp pajūrio ir žemyninio klimato: kritulių, sniego dangos susidarymo. Nors netoli jūra, Endriejavas jau aukštai – 140 m virš jūros lygio. Gyvenvietė minima nuo XVIII a. pabaigos. Manoma, kad vietovardis kilo nuo pirmosios bažnyčios (1780 m.) statytojo Andriejaus Radzevičiaus vardo. Po Radzevičių Endriejavą valdė Jurgis Tendzegolskis, Rietavo Oginskiai. Šv. apaštalo Andriejaus bažnyčia medinė, pastatyta 1943 m. vietoj ankstesnės, kuri sudegė pirmąją karo dieną (1941 m. birželio 22 d.).
JUDRĖNAI yra to paties pavadinimo miškų masyvo pakraštyje. Pro miestelį teka upelė Judrė. 1780 m. statyta medinė Šv. Antano Paduviečio bažnyčia. Viduje – barokiniai XIX a. altoriai, XVIII a. paveikslai. Jos statybą fundavo Liudvikas Semaška. Kapinaitėse palaidota lakūno, vieno iš Atlanto nugalėtojų S. Dariaus motina. Netoliese Darius (žr.) – gimtasis lakūno sodžius.
JURGIAI – nedidelis kaimelis netoli Dovilų miestelio tapo turistų traukos centru, kai čia apsigyveno ir įsirengė sodybą vienas garsiausių pajūrio tautodailininkų Vytautas Majoras (1930–2006). Sodyboje pamatysite daug įvairių skulptūrų: legendinį geležinį vilką, karžygius, saugančius vartus. Sodyba – tik dalis V. Majoro kūrybinės veiklos. Jo darbų galima pamatyti daugelyje pajūrio vietų.
KARKLĖ etnografinis kaimas Pajūrio regioniniame parke prie Baltijos jūros. Yra etnokultūrinis parkas, informacinė ekspozicija apie gintaro istoriją, vaikų poilsiavietė, paplūdimiai, išlikusios senos sodybos, kuršių kapinės, kuriose palaidotas ir poetas avangardistas Salys Šemerys (tikr. Saliamonas Šmerauskas, 1898–1981). Kaimo pietvakariuose yra unikali molinga jūros pakrantės atodanga, garsusis Olando Kepurės skardis (24 m virš jūros). Karklė minima nuo 1253 metų. XV a. siekiant užtikrinti pajūrio kelio, einančio iš Karaliaučiaus pro Klaipėdą link Rygos, normalų veikimą ir apsaugą, pakelėje buvo pradėtos kurti karčemos, neretai tapdavusios prekybos centrais. XVI a. minima Karklės karčema, Karklė buvo viena didžiausių gyvenviečių krašte. XIX a. viduryje prijungus atskirus vienkiemius ir žemės sklypus susiformavo Karklininkų kaimas, kuris prasidėjo nuo Girulių ir Olando kepurės ir tęsėsi iki Nemirsetos (iš viso apie 9 km). Tai buvo pats ilgiausias kaimas Klaipėdos krašte. Sodybos buvo išsidėstę išilgai jūros kranto, kad kiekvienas kiemas turėtų atskirą priėjimą prie jūros. Nuo 1778 m. kaime veikė pradinė mokykla, XX a. pradžioje Karklėje jau buvo 3 pradinės mokyklos, 2 karčemos-viešbučiai, 1910 m. pastatyta Karklininkų evangelikų liuteronų bažnyčia. XIX a. pabaigoje – XX a. pradžioje kaimo viduryje pastatyta gelbėjimo stotis. Karklei suteiktas kurorto statusas. 1926 m. kaimas užėmė 1296 ha. 1954 m. kaimo dalis į šiaurę nuo Rikinės upelio atiteko kariškiams, įsteigtas sovietų armijos poligonas. Senosios sodybos buvo sunaikintos, Karklės bažnyčia suniokota, gyventojai iškeldinti.
KISINIAI. Istorijos smalsuoliui reikšmingiausios senosios XIX–XX a. etnografinės Kisinių kapinaitės prie kelio į Dovilus. Kuplių medžių paunksnėje – du dideli geležiniai kryžiai. Vienas iš jų, arčiau įėjimo, žymi mūsų periodinės spaudos pradininko Johano Ferdinando Kelkio (Kelch, 1801–1887) kapą (kai kurie šaltiniai nurodo kitą šio iškilaus lietuvininko vardą – Fridrichas ir kitą mirties datą – 1877). Kilęs iš vokiečių, su tėvais, žemės ūkio darbininkais, gyveno įvairiose Mažosios Lietuvos vietose, ilgainiui sulietuvėjo, o valstiečiai sulietuvino šeimos pavardę. J. F. Kelkis, baigęs mokytojų seminariją, 1820 m. paskirtas į Įsę (dab. Pričalai, Kaliningrado sritis). Jaunas mokytojas mokė rašto vaikus. Sumanė leisti laikraštį lietuviams. Jis pasirodė 1832 m. ir, mūsų supratimu, buvo panašesnis į nedidelio formato neiliustruotą žurnaliuką negu į laikraštį. Vadinosi „Nusidavimai apie evangelijos praplatinimą tarp žydų ir pagonų“. Tai vienas pirmųjų iš žinomų periodinių leidinių lietuvių kalba. Pagal leidėjų – Karaliaučiaus misionierių vadovybės – programą „Nusidavimai“ turėjo nušviesti misionierių veiklą tolimuose kraštuose. Tačiau redaktorius nevengė ir vietos aktualijų – rašė apie lietuvių kalbos persekiojimą Rytų Prūsijoje, valdininkų biurokratėjimą, apie tai, kad į lietuviškus kaimus skiriami kunigai, nemokantys lietuvių kalbos. Laikraštis buvo spausdinamas nedideliu (2000 egz.) tiražu. J. F. Kelkis nemetė „Nusidavimų“ redaktorystės ir 1851 m. persikėlęs gyventi Kretingalėn (dab. Klaipėdos r.). Tada „Nusidavimuose“ jis išspausdino pirmuosius lietuvių žurnalistikos istorijoje reportažus – apie savo kelionę į Berlyną, Klaipėdos gaisrą 1854 m.Dėl ligos 1867 m. J. F. Kelkis išėjo į pensiją ir apsigyveno Kisiniuose, savo dukters namuose. Šioje žemėje rado ir paskutinio poilsio vietą. Šalia mūsų žurnalistikos pradininko kapo yra ir vieno iš 1831 m. sukilimo vadovų – Antano Gelgaudo (1792–1831) amžinojo poilsio vieta. Jis vadovavo kariuomenei, kuri iš Lenkijos buvo atvykusi padėti Lietuvos sukilėliams. Pralaimėjęs kautynesdėl Vilniaus, A. Gelgaudas su savo kariais traukėsi per Žemaitiją Prūsijos link, nes kelią atgal į Lenkiją atkirto carinė kariuomenė. Bandė pulti Šiaulius, bet nesėkmingai. Drausmė kariuomenėje pašlijo, kareiviai, nepatenkinti vadais, bruzdėjo. Nematydamas galimybių toliau kovoti, A. Gelgaudas nusprendė pereiti į Prūsiją. Sustojo prie pat sienos, Šnaukštų kaime (dabar Dovilų apyl.). Liepos 13 d. dauguma sukilėlių dalinių susitelkė prie sienos. Apsuptas priekaištaujančių karininkų, kurie buvo pasiryžę toliau grumtis su caro kariuomene, A. Gelgaudas stovėjo raitas jau Prūsijos pusėje. Tuo metu nuo kito būrio atsiskyrė kapitonas S. Skulskis, perjojo sieną ir, šūktelėjęs: „Tai tau, išdavike!“, A. Gelgaudą nušovė. Taip žuvo vienas 1831 m. sukilimo vadų. Naktį vado šalininkai slapta palaidojo A. Gelgaudą Kisinių kapinaitėse. Tik daug vėliau ant kapo pastatytas paminklas.
KLIOŠIAI – kaimas prie Mickų–Lūžgalių kelio. Gamtos paminklas – kaimo parkas. Jame palaidotas Mažosios Lietuvos leidėjas ir spaustuvininkas Johanas Frydrichas Francas Šrėderis (Schröder) (1829–1906). Baigęs Karaliaučiaus universitetą buvo evangelikų liuteronų kunigas Priekulėje, įkūrė spaustuvę, išleido apie 50 lietuviškų knygų. 1882–1885 – Prūsijos landtago deputatas. Veikiausiai Kliošiuose turėjo dvarelį, iš kurio liko tik parkas. Nuo kaimo į vakarus, iki pat Kuršių marių, tęsiasi Kliošių miškas.
KRETINGALĖ (Klaipėdos r.) – miestelis prie Klaipėdos–Kretingos geležinkelio, Danės upės. Restauruota evangelikų liuteronų bažnyčia. Ji statyta 1792 m., remontuota 1875 m. ir jau mūsų laikais. Įdomi bažnyčios architektūra: į baltą tinkuotų plytų fasadą tarsi įmūrytas raudonų plytų keturkampis bokštas su aštuoniakampe viršūne. Fasado viršutiniuose kampuose – maži bokšteliai, pinakliais vadinami. Bažnyčioje kunigavo daug šviesuolių, kurie kėlė balsą prieš lietuvių vokietinimą, rūpinosi lietuviškų raštų spausdinimu. Manoma, kad 1850–1869 m. Kretingalėje gyveno kunigas Johanas Ferdinandas Kelkis, pirmojo lietuviško laikraščio leidėjas (žr. Kisiniai).
PLIKIAI – miestelis prie Eketės upelio, Danės intako, žinomas nuo XVIII a. pradžios. 1891 m. pastatyta evangelikų liuteronų bažnyčia – Prūsijos gotikos interpretacija. Jos pagrindinio fasado kampe – kvadratinis bokštas su aukšta smaile. 1932 m. katalikų Šv. Šeimos – Jėzaus, Marijos ir Juozapo – bažnyčia, medinė.
PRIEKULĖ (Klaipėdos r.). Pro šalį tyliai srūva Minijos vandenys. Miestukui būdinga Pamario krašto architektūra su įdomiai išsirangiusia centrine gatve. Priekulė minima nuo 1540 m. Čia gyvenusio dvarininko, Paminijos seniūno Luko Priekulio vardu ir pavadintas kaimas. 1587 m. Priekulėje įkurta evangelikų liuteronų bažnyčia, pati seniausia Klaipėdos krašte. J. F. Šrėderio spaustuvėje, kuri čia įsteigta 1866 m., buvo spausdinami lietuviški laikraščiai ir knygos. Miesto 450-mečio proga priekuliškiai pokario metais nugriautos evangelikų liuteronų bažnyčios vietoje pastatė balto betono paminklą (skulpt. priekuliškis Jonas Meškelevičius). Iš šio krašto, Vanagų kaimo (žr.), kilusi rašytoja Ieva Simonaitytė (1897–1978) domėjosi gimtinės istorija. Taip ji aiškino Priekulės pavadinimą: „Priekulis buvo pirmas gyventojas ant Minijos kranto, gal net dabartiniame Priekulės Vingio parke. Spėju taidėl to, kad esu mačiusi ten senų griuvėsių. Kur Priekulis dingo, greičiausiai tai buvo dvarponis, taip pat niekur nerandu. Bet iš jo išėjo kaimas Priekulė“. Mėgo rašytoja Priekulę. Nuo 1960 m. čia vasarodavo. Jos namelis (Vingio g. 11) prigludęs prie Minijos upės ir Vingio parko. Rašytoja išgarsėjo jau pirmuoju savo romanu „Aukštujų Šimonių likimas“ (1935 m.), kuriame vaizdavo Klaipėdos krašto žmonių gyvenimą. Jame daug aliuzijų į pačios rašytojos giminę, į to krašto istoriją ir legendas. Romane vaizduojamas žiaurus Priekulės dvaro valdytojas Puserna, daug baudžiauninkų ant ąžuolų pakoręs. Puserna (1729–1790) tikrai buvo Priekulės dvaro valdytojas, palaidotas prie kelio į Dreverną. Prieš kelerius metus dar matėsi antkapis. Paieškokite… Anot rašytojos, ilgai žemė nenorėjo jo priimti, nes sielą buvo velniui pardavęs. 1997 m. centrinėje miestelio aikštėje pastatytas paminklas Ievai Simonaitytei (skulpt. Dalia Matulaitė). Šv. Antano Paduviečio katalikų bažnyčia pastatyta 1938 m., tinkuoto mūro, vienabokštė. Priekulė garsėja žirginiu sportu, hipodromu. Todėl ir herbe, kuris patvirtintas tik 2002 m. (istorinio neturėjo), pavaizduotas jojikas ant žirgo. Herbo apačioje – lašiša, upinių žuvų karalienė, iš Baltijos jūros keliaujanti neršti į vieną nerštaviečių – Minijos upę, tekančią pro miestelį. Gamtos paminklas – miesto parkas.
2006 metais įkurtas Priekulės laisvės kovų ir tremties istorijos muziejus, skirtas įamžinti lietuvių tautos laisvės kovoms. Muziejus įsikūręs buvusios vokiečių žandarmerijos pastate. Pagrindinio pastato pirmame aukšte 1946–1953 metais buvo stribų būstinė.
2013 m. rekonstruota Priekulės turgaus aikštė, o 2015 m. – tiltas per Miniją.
SKOMANTAI (Klaipėdos r.). Į vakarus nuo kaimo, Veiviržo upės dešiniajame krante, prie kelio į Švėkšną, stūkso vienas įspūdingiausių pajūrio piliakalnių. Tai didelė, vešliais medžiais apaugusi kalva. O ant jos stovi „Žemaitis“, pasirėmęs kuoka, ir budi – saugo savo žemę nuo priešų. Tai tautodailininko Vytauto Majoro medžio skulptūra (1969 m.). 1923 metų sausio 10–19 dienų sukilimo atminimui, kai sukilę mažlietuviai, padedami Didžiosios Lietuvos brolių, atkovojo daug amžių atplėštą Mažąją Lietuvą ir prijungė ją prie Didžiosios Lietuvos, pastatytas paminklas „Už laisvę žuvusiems“.
Skomantų piliakalnis įrengtas pirmaisiais amžiais po Kristaus ir naudotas iki pat XIII a. Nuo „Žemaičio“ skulptūros, kiek paėję takeliu, rasite paminklą, bylojantį apie Klaipėdos krašto prijungimą prie Lietuvos (1928 m., archit. K. Rameika). Klaipėdos kraštas – maždaug 140 km ilgio ir 15–25 km pločio ruožas nuo Smalininkų, palei Nemuną, iki Nemirsetos, už Klaipėdos, Palangos link. Nuo senų laikų čia gyventa lietuvių, tačiau XIII a. Klaipėdos kraštą užgrobė Kryžiuočių ordinas. Po Žalgirio mūšio 1411 m. Torunės taikos sutartimi ordinas grąžino Lietuvai Žemaitiją, bet pasiliko Klaipėdos kraštą. Vokiečių feodalų viešpatavimą čia įtvirtino 1422 m. Melno taikos sutartis. Beveik 500 metų svetimtaučiai feodalai ir dvarininkai šeimininkavo šiose žemėse, stengėsi suvokietinti krašto gyventojus lietuvininkus. 1919 m. Klaipėdos kraštas atskirtas nuo Vokietijos. Tai Vokietijos pralaimėjimo Pirmajame pasauliniame kare rezultatas. Tačiau Lietuva tais metais Klaipėdos krašto negavo, nes ji dar nebuvo Vakarų valstybių pripažinta de jure. Klaipėdos kraštas perduotas administruoti didžiosioms valstybėms. 1920 m. vasario 12 d. iš Klaipėdos pasitraukė vokiečių kariuomenė, o kitą dieną miestą užėmė prancūzai, vadovaujami generolo Domininko Odry. Prancūzų politika Klaipėdos krašte buvo nepalanki lietuviams. Tarptautiniu mastu jie rengė dirvą Klaipėdoje įsigalėti lenkams. Tačiau to nepageidavo nei Sovietų Rusija, nei Anglija. Todėl brendo Klaipėdos perdavimas Lietuvai. Šį procesą pagreitino lietuvių sukilimas. 1923 m. sausio 9 d. Šilutėje Mažosios Lietuvos gelbėjimo komitetas savo manifestu paskelbė imantis valdžią. Tą pačią dieną į Klaipėdos kraštą įžengė Lietuvos Respublikos kariuomenė ir sausio 15 d. užėmė uostamiestį. Sausio 19 d. Šilutėje įvykęs Komiteto skyrių atstovų seimas paskelbė Klaipėdos krašto prijungimą prie Lietuvos. Šiems įvykiams ir skirtas paminklas, mat netoliese ėjo Lietuvos ir buv. Klaipėdos kraštosiena. Tačiau neilgai senoji lietuvininkų žemė priklausė Lietuvai. Vokietijoje valdžią paėmus Hitleriui, Klaipėdos krašte pradėjo veikti nacių partijos, kurios siekė prijungimo prie Vokietijos. Tai įvyko 1939 m. kovo 22 d.. Po Antrojo pasaulinio karo senosios lietuvių žemės vėl prijungtos prie Lietuvos.
SVENCELĖ (Klaipėdos r.) – kaimas prie Kuršių marių, šalia to paties pavadinimo pelkės, kurios plotas apie 1300 ha. Gamtos paminklas – apie 1,6 m skersmens ąžuolas.
VANAGAI – literatūros klasikės Ievos Simonaitytės (1897–1978) gimtasis kaimas. Jos motina samdinė, vyro palikta Ievai dar negimus, vertėsi sunkiai, duoną ir pastogę pelnydama atsitiktiniu darbu. Todėl nėra gimtojo rašytojos namo. Menamą jo vietą žymi paminklas (tautodail. Vytautas Majoras). Penkerių metų Ieva susirgo kaulų tuberkulioze. Luošumas formavo uždarą vaiko charakterį. Motinos padedama ji pramoko skaityti lietuviškai ir vokiškai (tuo metu Vanagai – kaizerinės Vokietijos lietuviškas pakraštys). Penkiolikos metų išvažiavo gydytis į Angerburgą (dab. Lenkija). Grįžo namo kiek sustiprėjusi ir ėmė pelnytis duoną siuvėjos amatu, keliaudama po apylinkes ir kaimus. I. Simonaitytė gerai pažino Mažosios Lietuvos kaimo buitį ir tai pravertė kuriant. Pirmą reikšmingesnį apsakymą Ieva parašė dar Vanaguose ar kuriame apylinkės kaime, atitrūkusi nuo siuvinių. Tai „Bertė Mertinienė“. Tuo pačiu laiku sukurtas ir pirmasis eilėraštis, padiktuotas prasidėjusio Pirmojo pasaulinio karo baisumų, – „Ak, karas, karas išgąstingas!“ 1914 m. jį išspausdino „Tilžės keleivis“. 1921 m. I. Simonaitytė iš Vanagų išsikėlė į Klaipėdą. Romane „Aukštujų Šimonių likimas“ – vienos giminės dviejų šimtmečių istorijoje – rašytoja pavaizdavo gimtąjį kaimą, jo žmonių buitį ir vokietinimo padarinius.
Veikia 1908–1909 m. pastatyta mūrinė Prūsijos gotikos formų evangelikų liuteronų bažnyčia, o šalia – etnografinės kapinės, kurios lankytoją pasitinka lemtingos prasmės žodžiais: „Kas tu esi – ir aš buvau. Kas aš esu – ir tu būsi“. Čia palaidoti šio krašto lietuviškos spaudos darbuotojai – kunigas Kristupas Lokys, visuomenės veikėjas Jurgis Arnašius, I. Simonaitytės geradaris kunigas Jurgis Bleivesas.
VEIVIRŽĖNAI – gyvenvietė prie Veiviržo upės. Miestelio centras – buvusi senoji turgaus aikštė, paversta žaliuojančiu skveru, kuris vasarą raibuliuoja spalvingais gėlynais. Piliakalnis kairiajame Veiviržo krante byloja, kad žmonių šiose vietose gyventa jau III–IV a. Istoriniuose šaltiniuose Veiviržėnai minimi nuo XIII a. 1751 m. Augustas III miesteliui suteikė privilegiją rengti savaitinius turgus (kiekvieną pirmadienį ir tris metinius prekymečius). 1792 m. miestelis gavo Magdeburgo teises. Senieji Veiviržėnai sudegė per 1937 m. gaisrą. Išliko tik kelios etnografinės sodybos.
Šv. apaštalo Evangelisto Mato bažnytėlė statyta 1769 m. Minsko vaivados Aleksandro Masalskio lėšomis perstatyta 1882 ir 1930 m. Vyrauja liaudiškojo baroko bruožai, viduje yra 7 barokiniai altoriai. Rekonstruotas Laisvės paminklas (aut. K. Rameika, 1932 m.). Pastatytas paminklas stalinizmo laikotarpio tremtinių atminimui (aut. J. Verbauskas). Iš Veiviržėnų parapijos Aisėnų kaimo kilęs vyskupas Gasparas Felicijonas Cirtautas (1841–1913). Gimė gausioje, dešimties vaikų šeimoje. Mokėsi Žemaičių kunigų seminarijoje Varniuose, Peterburgo katalikų dvasinėje akademijoje, vėliau profesoriavo toje akademijoje, nuo 1888 m. – Žemaičių kunigų seminarijos Kaune rektorius, 1897 m. įšventintas į vyskupus. Gyveno sudėtingu laiku, kai mūsų krašto katalikų bažnyčiose buvo įsigalėjusi lenkų kalba. Vyskupas G. F. Cirtautas buvo prolenkiškų pažiūrų, nors pripažino lietuvių tautinį judėjimą, pasisakė prieš lietuviams primestą lenkų kalbą, kunigams kalbėjo: „Dievas nori, kad žemėje būtų daug kalbų ir viena kitos neskriaustų. Tegul kiekvienas meldžiasi, kokia sau nori kalba“. Palaidotas Kauno arkikatedroje, šalia vyskupo Motiejaus Valančiaus, kurio darbų tęsėjas buvo. Tėviškėje 1991 m. pastatytas atminimo kryžius. Vienas gražiausių medinės architektūros paveldo ansamblių – Padagų (2012 m. Anapilin iškeliavusios Eugenijos Padagienės, sulaukusios 104 metų, kalbininko Juozo Ūselio sesers) sodyba.
Pašlūžmių kaime gimė tarpukario Lietuvos Vyriausybės susisiekimo ministras Juozas Stanišauskas (1892–1943). Mirė Sibiro tremtyje.
VĖŽAIČIAI – gyvenvietė prie senojo Žemaičių plento. Per kaimą teka Skinija (Minijos intakas). Čia pat Ąžuolijos miškas. Vėžaičių dvaras minimas nuo 1567 m. Vienas pirmųjų dvaro savininkas Temrukas Šimkevičius gavo Vėžaičius kaip karaliaus dovaną – „už narsumą“. Šimkevičių giminei išmirus, 1755 m. dvaras atiteko Volmeriams, kurie Vėžaičius valdė apie 160 metų. Išliko XIX a. antrojoje pusėje–XX a. pr. dvaro pastatų. Išsiskiria neogotikos bruožų turinčios arklidės, kurių laiptuotą frontoną vainikuoja grakštus bokštelis. Panašaus stiliaus koplytėlė, pastatyta Edvardo Volmerio atminimui. Prie Skinijos upės – dvaro parkas. Grafas Kazimieras Volmeris, Gardino pilininkas, 1784 m. pastatė medinę Šv. Kazimiero Išpažinėjo bažnyčią, o jo sūnus Leonardas įtaisė altorius, varpus. Netoli Vėžaičių esantis Pažvelsio kaimas – poeto ir dramaturgo Butkų Juzės (1893–1947) gimtinė, pažymėta stogastulpiu (tautod. A. Zuzevičius).
2014 m. restauruota Vėžaičių dvaro koplytėlė.
|